Uutta bisnestä – digitaalisesti

Valtavirtauutisointia seuratessa voisi kuvitella Suomen ICT-teollisuuden kulkevan varjojen mailla. Nokian irtisanomiset sekä jatkuvat yt-uutiset ovat hallinneet mediamaisemaa eikä korkean teknologian merkitys viennissä ei ole jatkanut totuttua kasvuaan. Taustalla on kuitenkin käynnissä tapahtumasarjoja, jotka voivat tarkoittaa paitsi uusia bisnesmahdollisuuksia, myös muuttaa kokonaan arkista elämäämme.

Elinkeinoelämän tutkimuslaitos ETLA julkaisi hiljan merkittävän raportin Suomen aseman muutoksesta globaalissa työnjaossa. Samaan aikaan työ- ja elinkeinoministeriöstä valmistui Pekka Ala-Pietilän johtaman ICT 2015- hankkeen loppuraportti. Molemmat painottivat paitsi Suomen mahdollisuuksia toimia uusissa teollisissa arvoketjuissa korkean lisäarvon tuottajana, myös digitaalisten palveluiden merkitystä.

Mitä digitaalisuus sitten tarkoittaa? Monelle sana on tuttu lähinnä kelloista tai televisiosta. Bisnesmielessä se tarkoittaa erityisesti tiedon muuttumista sähköiseen muotoon ja sen käsiteltävyyttä ja nopeaa siirrettävyyttä. Tämä tieto voi toimia pohjana erilaisille palveluille, joiden tuottaminen on maailmanlaajuisestikin vasta alussa.

Otetaan esimerkki. Päivittäinen media-annos voi tänä päivänä tarkoittaa lehden silmäilyä, radiouutisia ja tv-elokuvaa. Tulevaisuudessa älypuhelimeen tai tablettitietokoneeseen ladattu sovellus paitsi antaa kaikki nämä palvelut yhdeltä laitteelta, myös hakee ja suosittelee vastaavankaltaista sisältöä kaikkialta verkosta, automaattisesti. Toinen esimerkki; Google kokeilee jo nyt itseohjautuvaa autoa, joka liikkuu karttapalvelun ja videokameran avulla. Ehkäpä jo ei-niin-kaukaisessa tulevaisuudessa henkilöautot hakevat sinut automaattisesti, vievät paikkaan x ja tulevat hakemaan tarvittaessa. Tämänkaltainen palvelu saattaisi esimerkiksi tehdä oman auton omistamisesta – ja mm. parkkipaikoista- historiaa.

Pieniä edistysaskeleita on otettu jo nyt. Julkisen sektorin hallussa olevaa tietoa on pyritty avaamaan erilaisten palveluiden kehittämisen lähtökohdaksi. Karttatietojen avaaminen mahdollistaa erilaisten ajanhallinta- ja matkansuunnittelupalveluiden rakentamisen. Helsingin seudulla on jo nyt avattu avoin Helsinki region Infoshare -palvelu, jossa kehitellään avoimen tiedon pohjalta erilaisia sovelluksia kuten vaikka korja.us -palvelu jossa kaupunkilaiset voivat kätevästi ilmoittaa pienistä ongelmista kaupungin työntekijöille.

Nämä kaikki ovat pieniä puroja, joista tulee kasvamaan valtaisia virtoja. Selvää kuitenkin on, että tulevaisuudessa yhä useampi saa leipänsä juuri tämänkaltaisten palveluiden -ja uusien tuotteiden- luomisesta, kehittämisestä ja myynnistä. Palveluita kehittyy myös nykyisten teollisten tuotteiden kylkeen, on kyse sitten automaattisesti korjautuvista pintamateriaaleista, verkkoyhteyden omaavista silmälaseista tai lämpötilan tunnistavista ja sen mukaan muokkautuvista vaatekappaleista.

Mikäli Suomi on nyt hereillä ja etulinjassa kehittämässä sellaista yritysympäristöä, jossa juuri tämänkaltaiset innovaatiot voivat syntyä, kehittyä ja kasvaa, voimme olla varmoja että saamme lukea huomattavasti iloisempia uutisia myös työllisyysrintamalta. Tähän tähdätään myös kehysriihessä.

(julkaistu kolumnina Uusi Aika -lehdessä 8.3.2013)

Kommentit

Jätä kommentti